Sentetik Aroma kelimeleri neyi çağrıştırıyor?
Aroma
kelimesini Google gibi arama motorlarından herhangi birinde arattığınızda
karşınıza üç aşağı beş yukarı aynı tanımlar çıkar. Genel olarak akılda kalan
tanımı ise, aromanın bir gıda veya içecek maddesinin tadını
güzelleştirmek veya mevsim geçişlerinden dolayı zayıflayan tadını güçlendirmek
için kullanılan madde olduğudur.
Virago Kimya
Paz. San. ve Tic. Ltd. Şti'nin sentetik aroma satış sitesi olan
bu sitede, blog yazılarımız aracılığıyla sentetik su bazlı aromalar ve sentetik
yağ bazlı aromalar hakkındaki genel bilgi dağarcığına katkıda bulunmayı
hedefliyoruz.
Sentetik Aroma Formları
Sentetik
aromalar (yapay aromalar) iki tipte satılabilir. Bunlardan birincisi likit
formdaki sentetik aromalar, ikincisi ise toz formdaki sentetik
aromalardır. Sitemizde toz formundaki sentetik aromaların satışı
planlanmadığından LİKİT FORMDAKİ sentetik aromalar hakkında yazılar yazacağız.
Likit formdaki aromalar ise ikiye ayrılır:
- Su bazlı likit formdaki
sentetik aroma
- Yağ bazlı likit formdaki
sentetik aroma
Bazı
kaynaklarda nonsolvent likit formdaki sentetik aromalardan da bahsedilmektedir
ancak bu konuda herhangi bir somut sınıflandırma bulamadığımız için yalnızca
bilinen iki sınıf üzerinde çalıştık. Bunlar da su bazlı ve yağ bazlı sentetik
aromalardır.
Aromalarda
bilinmesi gereken en temel bilgi, sıvı formdaki aromaların sıvı formdaki
gıdalara eklenebileceği ve toz formdaki aromaların ise katı formdaki gıdalara
eklenebileceğidir. Aromaların kullanım alanlarını da eklenecekleri madde
belirler. Aromanın kullanılacağı ürünün gıda matriksinin yapısına bakılır. Gıda
matriksi yapısı, ürünün yağ bazlı mı su bazlı mı yoksa hem yağ hem de su bazlı
bir ürün olup olmadığını ortaya koyan matrikstir.
Eğer nihai
ürün ağırlıklı olarak su bazlı ise yani bir içecek ise, su bazlı aroma
kullanılmalıdır.
Şayet
aroma suda çözünmüyorsa, aroma içine alkol veya PG (Propilen glikol) eklenir ve
suda çözünür hale getirilir. Sitemizde satılan su bazlı aromalar, bu yöntemle
üretilmiş aromalar değildir. Üretimin en başında ya propilen glikol ya da alkol
ile çoğaltılmıştır, sonradan yağ bazlı aroma su bazlıya çevrilmemiştir.
Eğer nihai
ürün ağırlıklı olarak yağ bazlı ise (krema gibi), yağda çözülen aromalar tercih
edilmelidir.
Bu duruma
istisnalar tabii ki vardır. Bazı ürünler hem yağda hem de suda çözünebilir.
Örneğin margarin, sakız gibi ürünlerde her iki formdaki aroma da
kullanılabilir.
Neden Doğal Aroma değil de Sentetik aroma?
Bu gerçekten
biraz derin bir konu. Blogta bu konuya bolca yer vereceğiz çünkü doğal
aromalarda da taşıyıcı kullanıldığı için sentetik bileşenler olduğu bilinen bir
gerçektir. Sentetik aromalar, kontrollü laboratuvar
ortamında üretilir. Doğal aromalar, bu kadar sıkı kontrol edilmez.
Sentetik
aromalar kimyasal yolla sentezlenirler. Sentetik aromalar, tamamen
sentetik kimyasallardan oluşabildiği gibi doğal ve/veya doğala özdeş kimyasal
içerebilirler (bunlara başka bir yazımızda değineceğiz). Etil vanilin ve etil
maltol en çok kullanılan sentetik kimyasallardandır. Bu kimyasallar, doğala
özdeş vaniline ve maltola pek çok açıdan benzer ancak sentetik etil vanilin, vanilinden dört kat fazla güçlüdür,
sentetik etil maltol ise maltoldan yedi kat daha güçlüdür.
Aroma gücü
arttıkça kullanım oranı düşer. Sentetik aromalar hem yüzde olarak az kullanılır
hem de ucuzdur. Yüksek sıcaklıklara dayanırlar.
Basit bir
örnek verecek olursak, limonata yapıp satan bir catering firması sahibi, 1 adet
limon ve 1 adet portakalı buzlukta dondurur, 1 gün sonra buzluktan çıkarıp 5
litre suyun içine rendeler ve 5 litre içine 4ml sentetik su bazlı limon
veya lime aroması ekler ve limonata yapar. Bu limonatayı içenlerin büyük bir
kısmı, yapılan limonatayı gerçek limondan yapılmış limonatadan ayırt
edemeyecektir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi güçlü aroma az kullanılır ve bu
örnekteki catering sahibi bir kişi neredeyse hiç limon almadan 10 litre
limonatayı en fazla 10 liraya mal eder. İnternette 2 portakal bir limon
tarifleri de var ancak o tariflerdeki uğraş, sentetik aromada yoktur.
Bu örnekler
çoğaltılabilir. Yukarıdaki örnekte kişinin su bazlı aroma kullanması gerekiyor
çünkü nihai ürün bir içecek. Yağ bazlı aroma kullanırsa, içilen limonatadaki
çözünmemiş aroma kişide geçici de olsa rahatsızlık hissi yaratabilir; bu olası
rahatsızlığın vebali ise catering sahibi kişidedir. Ayrıca yağ bazlı aroma,
limonatanın üzerinde ışıkta görünebilecek yağ görünümü verir, çözünmeyen aroma
ekşi nahoş bir tat bırakır. Hepimizin yaptığı iş ile ilgili bilgi sahibi olması
zorunludur. Bu son yazdıklarımıza itiraz gelebilir ancak zaman içinde bu
konudaki bilimsel yayınlardan da yararlanarak konuyu netleştirmeye çalışacağız.
Gıdalarda
sentetik aromanın kullanılmasına karşı değiliz. Bu nedenle satışını yapıyoruz.
Tek kaygımız, ürünlerimizin doğru yerlerde doğru şekilde kullanılmasıdır.
Verdiğimiz örnekteki catering sahibi kişinin yağ bazlı bir limon aromasını
örneğin limonlu cheescake yapımında sütün içinde seyrelterek kullanması veya
margarin içinde dağıtması daha doğrudur. Limonatada kullanacağı aromayı, su
bazlı aromalardan seçebilir. İkisinin de fiyatı hemen hemen aynıdır ancak bilgi
eksikliğinden dolayı gıda sektöründe bu basit kurala uyulmadığı da tarafımızca
gözlenmektedir.
Su bazlı
aromalar sektörü, ülkemizde yasak olan bir kullanım için parsellenmiş
durumdadır. Oysa su bazlı aromaların tek kullanım alanı bu sektör değildir.
İçeceklerde su bazlı aromalar kullanılmalıdır. Alkollü içeceklerde ise her iki
tipte aroma hatta yağ kullanılabilir, alkol yağı çözer.
Sentetik
aroma konusunda giriş niteliği taşıyan bu yazıya bazı temel kavramları da
eklemek gerekiyor:
SOLVENTLER
Solventler,
aroma hammaddelerinin birbirine karışması ve birbirlerinden ayrılması için
kullanılan maddellere deniyor. Bunlar da aynı aromalar gibi sınıflara ayrılıyor
(basitleştirerek anlatıyoruz)
1. Su bazlı solventler
Propilen
glikol, alkol (etil alkol), isopropil alkol, su. Bu sitede propilen glikol
satışı vardır. Yağ bazlı olduğu görülen bir aromanın su bazlı aromaya
dönüştürülmesi için kullanılabilir. Ancak bu çok verimli bir yöntem değildir.
Su bazlı aroma kullanmanız gereken yerlerde yağ bazlı aroma kullanmamaya
çalışınız.
2. Yağ bazlı solventler
Triacetin,
kanola yağı, ayçiçek yağı
Solvent,
aroma hammaddelerinin birbirleriyle tam karışması yani homojene olması için
kullanılan maddelere denir. Solvent kelimesinin Türkçe tam karşılığı "çözücü"
dür. Sitemizde yalnızca sıvı formdaki yani likit formdaki aromalar
satılmaktadır.
Özetle;
- Su bazlı sıvı solventler: Propilen Glikol, Alkol (etil
alkol), izopropil alkol ve sudur.
- Yağ bazlı sıvı solventler ise triasetin, ayçiçek yağı ve
kanola yağıdır.
Aromalarda flash point nedir?
Aromaların
gücünü göstermesi açısından temel değer olarak kabul edilebilecek flash
point yani parlama noktası, aromanın uçucuğunu anlamak açısından çok
önemli. Flash point (parlama noktası) 500C
altında olan aromaların uçuculuğu yüksek olur. Flash point değeri ne kadar
yüksekse aromanın uçuculuğu o kadar az olacaktır yani 1 ay sonra aromanın tadı
ve kokusu azalmayacaktır. Bu konuya da bir yazımızda yer vereceğiz.
Sentetik Aromalarda Son Kullanma Tarihi
Yoktur.
Sentetik aromalar, laboratuvar ortamında kontrollü koşullar altında üretilir.
Moleküler düzeyde bozulma olmaz ama tavsiye edilen tüketim tarihinden (TETT)
sonra aromanın tadı değişebilir. Virago Kimya tarafından satılan tüm aromalarda
son kullanma tarihi yoktur, TETT tarihi basılmıştır. Bu konuda aşağıdaki yazıda
detaylı bilgiler bulunuyor.
Blog
bölümümüzde:
- Su Bazlı sentetik aromalar
- Yağ Bazlı sentetik aromalar
- Yağ Bazlı Aroma mı Emülgatör mü?
- Taşıyıcı olarak alkol içeren aromalar hangileridir?
- Doğal aromalar gerçekten doğal mı?
- Dünyada sentetik aroma ile ilgili gelişmeler, doğal aromalı olarak lanse edilen ürünlere açılmış davalar ve sonuçları
- Aroma Taşıyıcı Nedir, Nerelerde Kullanılır?
gibi konularda yazılar yayınlamaya devam edeceğiz.